Friday, February 19, 2010

Laskar Pelangi Film



aku rasa mungkin aku org yang paling lambat tengok cerita ni.,kot lah.cerita ini memg dah femes dekat indonesia.atau,paling femes kot.aku sempat juga beli novelnya masa bercuti ke Riau aritu.
kelakar dan santai saja.walaupun ada juga isi kepala aku tak dapat nak mencerna bila ada ayat jawa yang tertulis di situ.biasalah-itu risiko membeli buku novel indonesia. tetapi menghiburkan!



Laskar Pelangi - sebuah cerita diaptasi daripada novel yang ditulis oleh Andrea Hirata, mengenai kehidupan 10 orang anak melayu Belitong miskin yang sama2 menagih ilmu untuk belajar dan meraih cita2 mereka.Berkisar mengenai kehidupan masing2,yang sarat dengan rasa kelakar,sedih dan kadang kala cukup memberi kita kesedaran tntang pentingnya ilmu dan pengorbanan itu. Lintang,Ikal,Mahar,Trapani,AKiong, Sahara, Syahdan,Harun,Kucai dan Borek sama2 belajar dan sama2 mengharungi khidupan masing2 sbagai seorang pelajar utk menuntut ilmu di sekolah termiskin di pulau Belitong-SD Muhamadiyah.Bagi kanak2 Belitong ini, ilmu itu sesuatu yang harus didapatkan walaupun terpaksa bersusah payah utk memperoleh ilmu yang bagi mereka yang majoritinya daripada keluarga yang buta huruf,sangat-sangat bermakna.
Pengorbanan Bu Mus dan Pak Harfan yang sabar dan teguh mendidik mereka menjadikan mereka lebih berani untuk memasang cita-cita dengan berkata 'semua orang berhak belajar! '

malas bebel byk,kalian tonton,hayati dan rasa kesannya.
sekian.

2 comments:

  1. ish...
    cite ni sgt best!
    bapetahbanyakali dah tengok.
    sampai hapal scene.
    plg best mestila part nyanyi2.huhu
    seroja bunga seroja...

    ReplyDelete
  2. haha.
    kan?kan?
    siap buat video klip tu yg xtahan..
    tenang saja lah kau boi!
    ;DD

    ReplyDelete

ISIkepala Anda::