Saturday, April 24, 2010

Duit



budak2 zaman sekarang memang demand.pagi tadi masa aku beratur beli makanan dekat kantin,ada dengar sorang budak entah form berapa dok mencarut2 sambil tangan sibuk kira2 duit dekat tangan. budak itu merungut dekat member suku sakat dia yg bapak dia cuma bagi rm 3.00 tiap ari utk melantak.dah dibagi duit saku kira untung.aku dari sekolah tadika perpaduan sampai sekolah menengah kebangsaan tak pernah dibagi duit saku lebih rm 2.00, badan tetap menten taff mcm ni apa cerita?xberadap punya anak.

aku ingat lagi,masa aku darjah satu,aku selalu iri hati dengan kakak aku yang darjah enam sebab bapak aku bagi dia seringgit tiap ari utk belanja,tapi aku cuma dapat 70 sen buat belanja. Bapak bukan pilih kasih,tapi budak kecik nak beli apa sangat, kau bukan reti kira2.,itu ayat bapak kalau aku tnya kenapa aku dibagi duit kurang 30 sen dari kakak aku yg darjah enam. bapak tau x dengan kurang 30 sen tu aku telah dieksen kan oleh kwn sekelas aku yg bangga dapat beli pemadam getah gambar doremon dekat koperasi mase tu?

masa darjah satu,aku cuma makan nasi lemak kosong tanpa telur.nasi lemak kosong murah,cuma tiga puluh sen.kalau tambah telur dengan kacang tanah 2 biji,harga naik jadi 50 sen.gila apa tambah telur seciput dengan tambah kacang tanah 2 biji naik 20sen? cekik darah punya makcik kantin.tapi,nak jimat punya pasal,aku rembat kakak darjah enam aku punya telur lepastu makan laju2.gila apa nak makan lambat2 sampai dia perasan telur dia dah dikebas orang.tak sistematik tu namanya.

naik darjah lima,bapak aku dah bagi aku duit seringgit utk belanja.tapi sia-sia,aku masih kena lagi berjimat,sebab nasi lemak tambah telur dah naik tujuh puluh sen.mak aku pesan,jangan salahkan ibu mengandung.bapak pesan pulak,jangan salahkan ayam bertelur.

1 comment:

  1. ehh kau kire bersyukur bapak bagi rm2 sekolah menengah tau.
    aku ni maintainnn je rm1 dari drjah6 sampai form3.kadang2 rm1.50 je tau.
    hahah budak kecik mane boleh pgg wet banyak2.
    nnt kau borosss...bagus idea bapak tu.
    kang aku ade anak,aku bagi rm1 jugak.bai

    ReplyDelete

ISIkepala Anda::