Wednesday, December 08, 2010

moral





baru-baru ni aku belajar banyak moral value atau nilai murni dan pengajaran dalam kehidupan. serius wa cakap lu bai, setiap saat aku sekarang banyak dah belajar chapter baru :

...............................................................................................................................................................................................................



situasi 1 : di dalam rumah.

ayah : aiseh men..
aku : kenapa daddy?
ayah: spender yang ayah beli ni xmuat lah.
aku : beli kat mana?
ayah: S***N
aku: mahal ke?
ayah: tiga dua ringgit. nipis nak mampos.
aku: ....( spechless)

moral: jgn fikir benda yang murah itu semuanya berkualiti.


...............................................................................................................................................................................................





situasi 2 : pagi-pagi masa tengah baca paper kosmo.

aku: WAAHHH.
emak: sampuk kenapa kau?
aku : ni tengok ni. lawakan mak? (sambil menunjuk gambar phone nokia C3 yang baru dalam paper)
emak :( angguk. angkat kening.)
aku: mak nak phone ni. nak ni. (sambil buat suara comel. lebih kurang dalam nada merayu)
emak: boleh. guntinglah. tampal kat manilakat. biar senang bawak.
aku: .....

moral : kalau mahu sesuatu tanpa usaha, tiada hasilnya.




.............................................................................................................................................................................................................





situasi 3 : sewaktu bercuti di Riau, Indonesia bersama ayah.

aku: diorang ni jual apa? (sambil melihat penjaja makanan tepi jalan menolak gerai beroda tiga)
ayah : Bakso.
aku : laku ke? (sambil menjeling ragu.)
ayah: entah. mcam tak ada orang beli je.
aku: agaknya berapa je lah diorang ni dapat sehari kan.(sambil merenung simpati)

(*bunyi lagu Wonder Girls berkumandang tiba-tiba. aku dan ayah mencari punca lagu tersebut)

penjual bakso: hello..ya..ya..bisa.dua mangkuk ya. baik.. (henfon BLACKBERRY dimatikan)

aku dan ayah: ......

moral: jangan disangka air yang tenang tiada buaya.






..................................................................................................................................................................................................






situasi 4 : satu hari lepas balik makan dengan member.

member: aduiiyai.
aku: apahal?
member: kunci dalam tu. (sambil mnunjuk kunci kereta atas sit)
aku: kau ni. macam hal. nasib tingkap ni tbukak sikit. kejap aku try capai.
member : oke. kau try. tangan kau kecik. senang capai.
aku:( setelah bersusah payah) nah. careless lagi, aku lempang sedas.
member: eh. kejap. (sambil bukak pintu kereta)
aku: apahal lagi ni?
member: aku tak lock kereta pun tadi eh rupanya?
aku: .....

moral : check dulu seblum buat sesuatu. lol.




.................................................................................................................................................................................................






situasi 5 : dalam perjalanan ke kedai runcit


akak: eh tengok tu!
aku : apa?
akak: tuu.. kesian dia. mati cmtu je. (sambil mnunjuk kearah seekor kucing yang sedang terlentang)
aku: mati ke?
akak : entah. kejap. (sambil berjalan menghampiri kucing itu dan sergah melulu)
MIAOOWWW!!!
kucing: MIAAOUWWW!! (*mungkin melatah kecil seblum terlompat 2 meter terkejut)
aku: hoi. dia tidor la ngek!
akak: la..ingat mati..

moral : macam takde moral je. -__-".






nampak simple bukan? tapi sebenarnya banyak mengajar kita. bak kata omputih. WE LEARN FROM THE MISTAKES.









p/s : gendang gendut tali kecapi, sudah update barulah senang hati. kuikui.


2 comments:

ISIkepala Anda::