Monday, November 01, 2010

Bahasa




kadang-kadang aku pelik dengan manusia yang suka ikut gaya barat ni.
rambut karat blondy semacam, dress skirt singkat ala tak cukup kain nak jahit,
bertindik berlobang bertatu sane sini, ada yang lagi kritikal..,
jenis yang asyik nak speaking semedang mcm dah tak reti cakap melayu.
bila cakap melayu pun konon tambah 'S' segala macam dah lama tak sepiking melayu.
aiceh. geligeliman aku nyah.
karang aku sergah dari belakang mau kau melatah sleng kelantan kedah segala.
kecik-kecik kau cakap juga bahasa banjar jawa semua,
kecik-kecik kau telan juga belacan durian cencaluk bagai semua.
sedar lah diri. sedang kan omputih pun bangga diorang boleh cakap melayu,
kenape kita tak bangga dengan adat dan bahasa sendiri?
tak percaya?








"Belacan dan Paku" ialah lakonan dua kawan rapat yang suka bercakap dalam bahasa malaysia.. Kedua-dua wataknya berasal dari USA dan tinggal di Sarawak/Sabah selama setahun lebih.. Belacan & Paku sungguh minat segalanya yang berkaitan dengan Malaysia..

kat bawah ni ada dua lagi video mereka yang boleh kasi lu orang terguling.











ada banyak lagi sebenarnya video diorang ni. lemak ah kau nak aku sumbat dalam ni semua. sila search kat youtube sendiri ye :)



p/s : bahasa jiwa bangsa. (apsal aku patriotik sangat dalm entri ni? adeh.)


1 comment:

ISIkepala Anda::